Monday, July 26, 2010

BUATMU~

Seusai solat di sepertiga malam itu, ku lakarkan sebuah puisi buat yang sering mentarbiyah diri ini. Tidak terluah dek ucapan bicara hanya sekadar lakaran atas sekeping kertas di pandu sebatang pen. Ku lirikkan sebaris demi sebaris.


Kamu…….
Pada saat itu tidak pernah terlintas di hati bahawa sejauh ini harapanku…
Ia hadir tanpa sedar…
Kamu tidak perlu tahu…
Cukup sekadar aku merasainya….
Biarkan terus tersimpan rapi…
Bukan keegoan menjadi taruhan....
Cuma biar tetap di dalam kenangan aku…
Kamu pandu segala tarbiyah…
Kamu mengajar erti ketenangan…
Kamu timbun kata-kata nasihat….
Kamu memberi semangat kemaraan…
Kamu menyimpul satu kekuatan azimat…
Itu kamu…
Mendekatimu jua semakin mendekatkan aku dengan Maha Kuasa…
Istiqamahmu menjadi teladan buatku…
Agamamu menjadi pengikat perasaan itu…
Cahaya yang kamu bawa mula sinari sehari demi sehari…
Duhai ilahi….indahnya saat itu…
Tiada lagi kesunyian dulu…
Tiada lagi duka melanda…
Terasa dekat bersama-Mu….
Bila kamu mulai jauh…
Terasa bagai ada yang tidak kena…
Ya ALLAH........
Jika ia dapat melalaikan aku…jauhi aku dari rasa begini…
Jika ia dapat melekakan aku terus-terusan….hindari persaan itu…
Dan jika benar dia milik ku….
Satukan hati kami bila tiba masanya kelak….
Dan jika benar dia bukan milikku…
Aku redha akan ketentuan-Mu…
Tenangkan hatiku….dan pisahkan kami sebaiknya…
Jangan ada sengketa…
Walau kamu kini jauh…
Doaku sentiasa ada buatmu….
Moga istiqamahmu terus terpahat kukuh di pelusuk kalbumu…
Moga terus kekal semangat perjuangan mujahidmu….
Moga kamu jua bahagia selalu…
Jika takdir-Nya aku pergi selamanya….
Satu yang aku ingin ucapkan…
Terima kasih atas segalanya….
Tarbiyahmu……itu terlalu bernilai…
Maafkan aku……………

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails